Wie zijn wij?

WIE ZIJN WIJ?

De Stichting Luister wordt gevormd door mensen uit diverse sectoren van de samenleving met een grote maatschappelijke betrokkenheid. Daaronder enkele juristen, meerdere ondernemers, een bankdirecteur, een belastingadviseur, een historicus, journalisten, een Senaat lid, een legerofficier en een psycholoog.

In 2019 is de stichting Luister opgericht met als doel een podium, een platform, een hub te bieden. Voor hen in onze samenleving die zich onvoldoende gehoord weten. Mensen met visies, ideeën of praktische werkwijzen die in de mainstream media weinig aan bod komen. Die daar genegeerd worden of zelfs verbannen zijn. Genegeerd uit desinteresse of een maatschappelijk taboe. Of verbannen door politiek correcte mediamakers, die buigen voor de censuur van machthebbers of de opinies van hun bubbel. Dat laatste soms zelfs op verborgen wijze via de zogenaamde policy regels van Facebook, Twitter en andere sociale media kanalen.

De stichting Luister zal daarom periodiek aan verschillende groeperingen een podium bieden om andersoortige geluiden te laten horen. Dwarse meningen, onwelgevallige feiten, schurende analyses en discutabele geluiden. De stichting Luister vermeld daarbij nadrukkelijk dat niet al deze geluiden haar instemming hebben. En dat het bestuur daarvoor dus ook geen verantwoording neemt.

Maar dat Luister desondanks groot belang hecht aan het open maatschappelijk debat zoals dat is gewaarborgd in onze Grondwet en in de Rechten van de Mens. Soms met sympathie voor degenen die wij een podium bieden. Maar soms in de traditie van Voltaire: “Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen”. En dit alles om het “Contrat social” tussen enerzijds de burgers en anderzijds een steeds centralistischer wordende overheid te bevragen, te wegen, en zonodig te vernieuwen.