Activiteiten 2023 – 2024

De belangrijkste activiteiten van Stichting Luister hebben in het teken gestaan van het hoger beroep van Shell versus Milieudefensie. Wij wilden ons voegen in dat hoger beroep als derde partij.
Wij wilden in lijn met onze statuten een andere stem laten horen dan de mainstream klimaatgeluiden. Niet een geluid dat de klimaatverandering ontkent, wel een geluid dat niet uitsluitend de mens als voornaamste veroorzaker ziet van deze klimaatverandering.
Om ons te voegen in die rechtszaak volstonden de statuten van de Stichting Luister niet. Om mee te kunnen doen in deze zaak werd een nieuwe stichting opgericht onder de naam Milieu en Mens.
Milieu en Mens heeft zich in de sociale media gemanifesteerd door de website Bezorgde Energie Gebruikers. Via deze website zijn de noodzakelijke donaties binnengekomen. Omdat Stichting Luister de ANBI status heeft en Stichting Milieu en Mens eerder deze status nog niet had, is veel energie gestopt in het verkrijgen van een zelfstandige ANBI status voor Milieu en Mens.

Verder zijn er contacten gelegd met de Nationale Burgercoöperatie van Roelof ter Mors om te bezien hoe we elkaar zouden kunnen versterken in de toekomst.

Daarnaast is meegewerkt aan het Pitchtalk project van Max von Kreyfelt. Een groot aantal Nederlandse prominenten werd hierbij gevraagd om hun visie te geven op de toekomst van Nederland in 2035. De presentaties zijn inmiddels gebundeld en gepubliceerd op YouTube. Een en ander heeft veel publiciteit opgeleverd.

En ten slotte heeft wij geparticipeerd met een voordracht in de manifestatie “Vrede Nu” in mei van het afgelopen jaar op het Museumplein.